Ryssjärn MCK är ett hav av kunskaper och erfarenheter Här följer enklare tips från ryssjärnen. själva. Vi skummar lite på ytan för er som drömmer om riktiga motorcyklar. Bli du medlem får du naturligtvis betydligt mer kunskap via kamraterna, medlemssidorna och facebookgruppen

Däck?
Viktiga grejer. Kör du vinter, använd dubbdäck eller dubba dina reguljära däck. Det finns många däckmodeller med olika bredd. Alltför breda däck kan vara svåra att få plats med. Har du gamla ryska däck – byt. Däcken hårdnar och har samma usla grepp som bakelit.

Broms?
Tumma inte på säkerheten. Äldre motorcyklar har mer eller mindre effektiva trumbromsar. Se till att ha vajrar av högsta kvalitet (västtillverkade) justera eller byt belägg till bra kvalitet. Då fungerar bromsarna bättre än man anar. Har du ingen broms på sidvagnshjulet? Det går att eftermontera. Klubbmedlemarna har dåd och råd.

Svårtstartad?
Det finns många orsaker till varför en motorcykel inte vill starta. Håll huvudet kallt och tänk systematiskt. När du påstar ”Jag tänker ju systemtatiskt” svettas vid vägkanten och ändå inte kan få igång motorcykeln, då har du inte tänkt systematiskt. Några ord på vägen:
Är det varmt/ kallt? Kan du startproceduren? Kommer bensin? Finns Gnista? Rör sig flottörerna? Har ventilerna spel?

Jag får inte köra!
Sant om du endast har B-körkort. Ta MC-kort. Bra att ha, men tveksam nytta vad gäller själva hanteringen av en sidvagnsmotorcykel. Å andra sidan får du en stor dos trafikvett.

Det finns väldigt mycket snack om att ”slippa” ta A-kort för sidvangsmotorcykel. ”En kompis till mig sade att….” osv.  Glöm det.
Det är karosserikoden som styr vilken behörighet som krävs. En vanlig tvåhjulig mc har karosserikod 01, en tvåhjulig mc med sidovagn har 02. Båda dessa fordon kräver A-behörighet ( A1 eller A2 beroende på ålder/effekt/kubik ).
Motorcykel med karosserikod 98 gäller trehjulig motorcykel med symmetriska hjul (trike eller de nya låstasmotocyklarna med två hjul fram) Då är det ok med B-behörighet.
En motorcykel med sidovagn är asymmetrisk och således ingen trehjulig mc.

Det fantastiska undantaget:
På 90-talet nyregistrerades ett 20-tal Dnepr Sidvagnsmotorcyklar med fel karosserikod 98. Dessa motorcyklar kan följaktligen köras på B-kort.

Jag får köra!
Vad bra! Men om du normalt kör på två hjul så är körning med sidvagnsmotorcykel en helt annan sak. Glöm allt vad motstyrningar och tiltningar heter.
Kör aldrig ut i trafiken utan tillräcklig övning.

Jag vill köpa ett ryskt järn
Ryssjärnen hjälper dig. Det finns hojar på blocket, det finns hojar i Ryssland, Polen och i Vietnam. Om du är nybörjare på motorcyklar och är ivrig att få köra, eller om du är van mekare, då finns det olika möjligheter och alternativ. Gå med i klubben som stödmedlem och vi hjälper dig finna rätt.

Nu får det FAN vara nog!
Om du någon gång tappar tålamodet och vill släpa motorcykeln till skroten är det detta bara en av många prövningar på vägen. Ofta har du samlat mod efter någon timme så är du där igen. Svårigheter är till för att övervinnas och när du gjort det, är du två erfarenheter rikare. Du har löst det tekniska problemet och du har lärt dig mer om hur du själv hanterar situationen. Åter igen Ryssjärnen backar upp, häcklar och hjälper dig avsett hur var och när.

Jag vågar inte köra längre än till brevlådan
Det sitter i huvudet och inte i hojen. Kör så det ryker – för det kommer det att göra. Om du får stopp eller drabbas av stark oro. Sätt dig vid sidan av hojen, betrakta den och fundera på vad en sovjetmedborgare hade gjort om hon hade fullt med färska grönsaker i holken. Använd ditt huvud som du bör med dig och använd dina verktyg som du alltid borde ha med dig. Om inget av detta hjälper kan du fuska fram mobiltelefonen och ringa närmaste ryssjärn.

En kompis till mig säger att ryska motorcyklar är skit
Bara för att man inte kan spela piano betyder det inte att det är fel på instrumentet. Om du vill vrida om en nyckel och låta ett elektroniskt styrdon bestämma över dig och hojen så är ryssjärn inget för dig. Om du vill uppleva vilka underverk järn, ingenjörskonst och skruvande kan göra både för körupplevelsen och ditt förstånd så är det dessa maskiner som gäller.

All lycka!